Wwoofing Hillcrest deel 1 - Reisverslag uit Cooma, Australië van Lisan Roseboom - WaarBenJij.nu Wwoofing Hillcrest deel 1 - Reisverslag uit Cooma, Australië van Lisan Roseboom - WaarBenJij.nu

Wwoofing Hillcrest deel 1

Blijf op de hoogte en volg Lisan

27 Maart 2013 | Australië, Cooma

Maandagochtend (11 maart) was het dan zover, we zouden eindelijk een keer (weer) gaan wwoofen. De dag begon zo rustig en relaxt om 6 uur in de ochtend, we konden zelfs wat eerder ontbijten dan gebruikelijk (half 7). Alleen daarna begon de elende, we waren blijkbaar iets te relaxt... We moesten eerst een stukje met de trein naar het juiste station om onze trein richting Cooma te halen. Alleen zaten we eerst in de trein de verkeerde kant op... en daarna bleek dat de trein waar wij inzaten niet naar dat andere trein station zou gaan!! En het was al heel erg laat want onze trein zou over 15 minuten al vertrekken.. gelukkig stond er een taxi voor de deur die ons als een gek naar het goede station heeft doorgebracht (Dit was echt ons taxi weekend!!). Het was nog even haasten naar het juiste perron, maar het is ons gelukt om de trein te halen!! Gelukkig!! Het heeft nog wel een half uur geduurd voordat ik weer een beetje relaxt was, maar we waren onderweg naar Cooma. We moesten onderweg nog wel 2x overstappen op een bus. Toen we in de tweede bus zaten en net het plaatsje Bairnsdale uitreden zag ik een Echidna!! Een heel bijzonder zoogdier die lijkt op een egel maar totaal geen familie daarvan is. Een Echidna is 1 van de 2 diersoorten (andere is een Platypus/vogelbekdier) die eieren legt i.p.v. levendbarend is!! Ik had er al wel eentje van dichtbij in de dierentuin gezien, maar nog niet in het wild! Iets over half 5 kwamen we eindelijk in Cooma aan waar we werden opgehaald door Ged de farmer waar we een week bij op de schapenboerderij (met 3000 schapen en een paar honder koeien) zouden verblijven. Ik had gelijk een goed gevoel bij de eerste kennismaking, hij was heel relaxt en vrolijk. Na wat boodschappen te hebben gedaan voor een week zijn we naar de farm gegaan. Daar werden we gelijk voorgesteld aan de ander wwoofer (Monica (26) uit Munchen Duitsland) die daar hielp en aan zijn twee zonen (Ben (18) en Jeremy(16)). Eerst zijn we even naar ons onderkomen voor de week gegaan om onze tassen te droppen en een kamer/bed uit te kiezen waar we gingen slapen. Het huis had namelijk 4 slaapkamers!! en wel iets van 8 bedden!! Het huis was ongeveer 2km van de farm vandaan, maar het was nogsteeds hun land!! Het is er heel heuvelachtig en de omgeving is echt prachtig!! We hebben een rondleiding over het terrein gekregen en geprobeerd om een kudde crossbreeds naar een andere weide te brengen. Eerst leek het allemaal goed te gaan de schapen liepen in een flink tempo rechtvooruit. Maar op een gegeven moment boog de kudde toch rechtsaf en lukte het ons niet meer om ze in het andere weiland te krijgen... Weer terug bij het farmhuis ontmoeten we Jo, Gedˋs vrouw, zij werkt buitenshuis op een kantoor waar ze een hoge functie met veel verantwoordelijkheid heeft. Meestal is ze door de weeks ook niet zo vroeg thuis. Na even wat gedronken te hebben en angst aanjagende verhalen (over bijten, trappen, bokken en heel hard wegrennen) te hebben aangehoord over hun brumby (paard) Bella zijn we even bij de paarden (ze hebben nog een paard genaamd Sam) wezen kijken. Jo heeft me laten zien wat ze normaal met Bella doet (ze kwam echt heel druk en gestresst op mij over en dat nam ik in het begin een beetje over), ze werkt via de Natrual Horsemanship methode. Halverwege heb ik het van haar overgenomen en Bella teste me gelijk uit!! Ze bleef stil staan en mij de hele tijd aankijken zodat ik niet bij haar achterhand kon om haar op te drijven.. Het duurde even voordat het me lukde om haar aan de gang te krijgen, maar toen ze liep deed ze netjes wat ik van haar vroeg. Jo wou echt heel graag dat ik die week een keertje op Bella ging rijden, alleen zag ik dat die dag echt nog niet zitten door al die verhalen en dat gestress.. Rond 9 uur hebben eindelijk eens warm gegeten en daarna heb ik in het donker in de four-wheel drive terug naar ons huisje gereden!!
De volgende dag zijn we de hele dag bezig geweest om schapen op te halen uit verschillende weilanden, want de komende twee dagen zouden er 2 schapenscheerders komen en die hebben wel wat schapen nodig om te kunnen scheren. In de yards bij de shearingshed werden de schapen tijdelijk gehuisvest. Daar werden ook de lammertjes van hun moeder gescheiden (drafting) en werden een paar kuddes ontwormt (drenching). Na een hele dag heen en weer te hebben gereden en schapen te hebben opgedreven (in de bergen) ben ik aan het einde van de dag nog even met Bella bezig gegaan om Jo een plezier te doen. Eerst heb ik haar lekker gepoetst, haar overal aangeraakt/geklopt/gekriebelt en met haar ˋgespeeldˋ (haar van me weggestuurd en weer terug laten komen). Tijdens het opzadelen bleek al snel dat Bella een beetje singeldwang heeft (wanneer je de riem om haar buik vast wil maken dan probeerd ze je te bijten). Daar ben ik dan ook gelijk mee aan de slaggegaan dat dat niet de bedoeling is! Toen ik klaar was duurde het nog even voordat we gingen eten en hebben Sterre en ik ons eerst even opgefrist. De rest van de avond hebben we weer bij de familie zitten kletsen.
De volgende dag waren de scheerders (Mick en Guy) al begonnen toen wij om half 9 kwamen. Ze scheerden alleen de kop (zodat ze kunnen zien) en hun kont (the Brazillian haircut!!, zodat ze geen stront in hun vacht krijgen en dus geen maden). Ged legde ons uit wat wij moesten doen, dat was de wol scheiden in 2 hopen (schoon en vies). Door het tempo van de scheerders was het nog best aanpoten om al het wol te scheiden voordat ze met het volgende schaap klaar waren. Na de lunch was ik al aardig moe aan het worden en ik had geen zin meer om binnen te zijn in de warme shed. Dus zodra ik de kans had om buiten een klusje te doen was ik daar! Zo heb ik mogen draften, wat echt een hele leuke ervaring is. Alle schapen worden dan door een smalle sluis gedreven en door een hek snel open en dicht te doen worden de lammetjes uit de kudde gehaald. Je moet best snel handelen, maar ik heb maar 1 schaap doorgelaten van de honderden die voorbij kwamen. Aan het einde van de dag (na even een rust momentje voor mezelf te hebben gecreerd) ben ik weer met Bella aan de slag gegaan. Ik heb praktisch hetzelfde als de dag ervoor gedaan en het ging al een beetje beter! Toen ik haar het zadel op had gedaan en wou aansingelen zag ik echt een hele grote spin onder het zadelbald zitten!! Deze had ik daar niet verwacht en ik schrok er enorm van in eerste instantie haha. Nadat ik hem van het zadel had afgehaald, heb ik Bella voor de tweede keer het zadel opgedaan. Op een gegeven moment stuurde ik haar weg en na een paar rondjes draven draaide het zadel richting haar buik!! Ik had blijkbaar niet strak genoeg aangesingelt... Ik was even bang dat ze in paniek zou raken, maar ze bleef keurig stilstaan! en ik kon zonder moeite de singel losmaken en het zadel van haar afhalen. Deze avond aten we gelukkig iets vroeger en hadden we een heel lekker toetje door Monica gemaakte chocolade cupcakes!!! Ze was aan het bakkengeslagen voor Mick, want hij was namelijk de dag erna jarig en wou graag een chocoladecake, net als Jo waar ze een kersentaart voor heeft gemaakt. Ze heeft echt heel lief speciaal voor mij alles zonder melk gemaakt, zodat ik er niet dood aan zou gaan!! Iets wat Ben elke keer zei als ik even moest kijken als er geen melk in zat haha.
Toen ik donderdagochtend in shearingshed kwam feliciteerde ik Ged met de verjaardag van zijn vrouw. Iets wat in NL heel normaal is, maar in AUS niet!! Ged keek me dan ook heel verward aan en dacht even dat ik het verkeerd had begrepen en dacht dat hij jarig was haha. Vlak voor de eerste pauze van de scheerders kwamen Monica en Ben met verjaardags hoedjes voor de rammen die Mick scheerde. In de pauze kreeg hij een mooie rozet met een grappige tekst opgeplakt en mocht hij de cake aansnijden (die echt super lekker was, maar hij was bang dat er wat in zat). Deze dag ben ik voor de rest veel buiten geweest in de yards helpen met drijven en heb ik mogen drenchen! En heb ik samen met Ben (hij op een motor en ik op een Quad!) een paar kuddes naar hun weiland gebracht. Dat was echt heel vet om te doen!! Omdat Mick jarig was hebben hij en Guy heel hard gewerkt om op tijd alle schapen klaar te hebben zodat hij vroeg naar huis kon om zijn verjaardag te vieren. Nadat alle schapen waren gedaan bleken ze in 2 dagen tijd net iets meer dan 1000 schapen te hebben geschoren bij kop en kont. Toen de scheerders weg waren hebben Ben, Monica, Sterre en ik samen een grootte kudde weggebracht. Ik mocht weer op de quad, Monica was dit keer op de motor en Ben en Sterre in de auto. Monica en ik moesten een kudde schapen naar de andere kant van het weiland drijven zodat de lammetjes aan de andere kant zonder problemen konden oversteken. Alleen heeft Monica echt geen richtingsgevoel (dat gaf ze ook eerlijk toe) en moest ik haar halverwege er even op wijze dat ze de schapen weer terug naar de ingang aan het drijven was haha. Halverewege het drijven was er alleen een schaap die erbij was gaan liggen en geen pufff meer had om opstaan, omdat ze bloedarmoede had. Deze heb ik uiteindelijk een klein stukje voorop de quad gehad, omdat ze midden op de loop route van de lammetjes lag. We hadden haar verder op weer neergelegd, soort van in de schaduw zodat ze weer op adem kon komen. Daarna zijn we Ben en Sterre verder gaan helpen met de lammertjes. Na de groep in de cattleyard te hebben geteld en gesplitst te hebben in twee groepen hebben we ze een voor een naar het juiste weiland gedreven. Alleen moesten ze hiervoor een stukje over de weg en natuurlijk kwamen er op het laatste moment, toen ze bijna bij het weiland waren, 2 autoˋs aan die een beetje haast hadden... Hierdoor liep de kudde uit elkaar en gingen een paar door het draad een ander weiland in. Het duurd even voordat we ze daaruit hadden. Maar het is gelukt! al was het wat later dan gepland. Toen zijn we gauw terug gegaan, hebben we Jo gefeliciteerd en zijn we snel weze douchen. Toen we terugkwamen bij het farmhouse hebben we eerst de kersentaart gegeten, omdat Jo niet kon wachten tot na het eten!! Alleen had ik na het eten van de taart niet echt meer honger...

Fotoˋs Wwoofing Hillcrest

https://picasaweb.google.com/109558661035575212008/WwoofingHillcrest?authkey=Gv1sRgCJDXk9z3lrrhRQ

  • 27 Maart 2013 - 12:59

    Sandra Roseboom:

    Hey Lisan,

    Wat een leuk verhaal! Je hebt echt al zoveel gezien en gedaan, en de reis is nog niet eens afgelopen.
    Veel plezier nog en tot snel!

    Groetjes Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cooma

Lisan

Actief sinds 14 Jan. 2013
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 19260

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 17 April 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: