Dag 5 outback-tour - Reisverslag uit Yulara, Australië van Lisan Roseboom - WaarBenJij.nu Dag 5 outback-tour - Reisverslag uit Yulara, Australië van Lisan Roseboom - WaarBenJij.nu

Dag 5 outback-tour

Blijf op de hoogte en volg Lisan

10 Maart 2013 | Australië, Yulara

Donderdagochtend konden we gelukkig een beetje uitslapen en hoefde we pas om 7 uur op te staan. Na het ontbijt zijn we naar opals gaan zoeken bij een opalmijn in de buurt. We hebben daar tussen de bergjes opgegraven aarde gezocht naar glinsterende steentjes. Door de regen van de avond ervoor was al het zand weggespoeld en de stenen met opaal beter te vinden. Ik heb een aardige verzameling opaal gevonden, wel allemaal kleine steentjes die niks waard zijn, maar wel super mooi zijn om te zien. Gelukkig kan ik deze steentjes zonder problemen mee naar NL nemen. Na onze speurtocht zijn we naar het opaalmuseum geweest tegenover onze slaapgrotten. Daar hebben we eerst een film gezien die liet zien hoe opaal is ontstaan (miljoenen jaren geleden), hoe de eerste mijnen zijn ontstaan en waarom ze ondergrondsleven. Doordat er geen schuilplekken (bovengronds) te vinden zijn hebben de eerste mijnwerker hun huizen in de rotsen gemaakt en dit is eigenlijk altijd zo gebleven. De meeste woningen zijn dan ook niet te zien als je buiten loopt. De aboriganals hebben de naam Cooper Pedy bedacht, letterlijk vertaalt heet het ˋWhite men cavesˋ, omdat alle witte mensen hier dus in grotten wonen. Deze mijnwerkers woningen hebben we van binnen bekeken, zowel de oude variant als de nieuwe. In het museum verkopen ze ook heel veel sieraden met opaal, sommige kettingen kosten zo een paar duizend dollar!! Vooral opaal met veel rood is heel veel waard.. Na ons bezoek aan het museum zijn we naar The Kangaroo Sanctuary van Cooper Pedy geweest. Daar hebben we de kangoeroeˋs snacks gevoerd en gezien hoe een ˋjoeyˋ de fles kreeg. Echt zo schattig, het blijkt dus dat alle kleine kangoeroes met hun voorpoten in de lucht liggen.. Normaal is dat om de melkproductie bij mama opgang te krijgen, maar wanneer ze de fles krijgen ziet het er alleen maar heel erg schattig uit. De eigenaar van the sanctuary heeft over elk dier wat verteld. Op een gegeven moment zijn er een paar mensen naar de supermarkt gegaan en een paar mensen nog achter gebleven bij the sanctuary. Samen met Ellen heb ik nog even een paar minuten bij de kangoeroeˋs gezeten. Toen heb ik nog een paar speciale momentjes ˋalleenˋ met de kangoeroeˋs gehad. Ze zijn zo anders dan wanneer er een grote groep bij het hek staan, zoveel leuker. Ik vind het wel een beetje jammer dat ik geen sanctuary heb kunnen vinden om vrijwilligers werk te doen. Wie weet een ander keertje...
Na nog even gelunched te hebben bij onze slaapgrot zijn we op weggegaan naar Flinders Range. Dit was weer een hele middag/avond in de bus zitten. Het was dan ook al flink donker toen we op onze camping aankwamen. Gelukkig was het wel helder en hebben we nog veel sterren kunnen zien die avond. Na een heerlijke steak hebben met een paar mensen nog een feestje gemaakt en ben ik weer veelste laat (weer 3 uur ˋs nachts) gaan slapen. Deze keer in een swag onder een sterrenhemel!!

• 10 Maart 2013 - 14:03

Pap En Mam:

Wat een mooie verslagen en bijzondere foto's. Goede reis naar jullie eerste echte wwoof-adres. Xxx

• 10 Maart 2013 - 22:18

Jopie:

Wat beleef je veel en wat een leuke fotor's. heel leuk om je verslagen te lezen. Nog heel veel plezier en geniet er lekker van. LEFS jOPIE

• 12 Maart 2013 - 20:41

Oom Herman Tante Gerrie:

Lieve Lisan
    Allereerst bedankt voor je mooie kaart die we vandaag hebben ontvangen.
    We hebben je verslagen en foto""s gelezen en gezien nou Lisan dit pakken ze je niet meer af.
    Als we tijd over hebben komen we nog wel even langs.
    Geniet er nog maar even van en pas goed op je zelf.
    We kijken alweer uit naar morgen ......dan komt Bo.
    Heel veel xxxxxxxx van ons.