Dag 2 outback-tour - Reisverslag uit Yulara, Australië van Lisan Roseboom - WaarBenJij.nu Dag 2 outback-tour - Reisverslag uit Yulara, Australië van Lisan Roseboom - WaarBenJij.nu

Dag 2 outback-tour

Blijf op de hoogte en volg Lisan

09 Maart 2013 | Australië, Yulara

Voordat ik verder ga met mijn verhaal moeten jullie eerst weten dat ik mijn aantekeningen van de tour op Kangaroo Island heb laten liggen... Hierdoor moet ik alles uit mijn hoofd doen en zullen er dingen zijn die ik vergeten ben om te beschrijven, maar wel leuk zijn om te weten. Zo hebben we op dag 1 ook een grote bushfire gezien vlakbij een salt lake!! En er zullen me vast nog wel meer dingen op latere momenten weer terug komen, maar dat horen jullie dan wel:) Maar goed verder met de tour...
Op dag 2 (maandag) zijn we heel erg vroeg opgestaan, om half 5 ˋs ochtends om precies te zijn!! Gelukkig had dit een goede reden, namelijk voor het heetste van de dag de hike (van +/- 4 uur) rond Kings Canyon hebben afgerond. Na het ontbijt zijn we nog in het donker naar Kings Canyon toegereden. Rond 7 uur was iedereen klaar om aan de hike te beginnen en stonden we onder aan de trap om omhoog te gaan. Alleen was het pad afgesloten en wist onze tourrguide daar niks vanaf... Omdat we zo vroeg en goed voorbereid waren (genoeg water en eten mee voor onderweg) besloot hij dat het veilig genoeg was om de hike toch te gaan doen (gelukkig!!). De trap waar mee we naar boven moesten was heel erg stijl en bestond uit grootte stenen. Halverwege hebben we kunnen geniet van de sunrise, dit gaf een heel mooi (roze) gekleurde lucht. Boven aan de trap vertelde Tom over hoe de Canyon is ontstaan (450 miljoenjaar geleden) en wat er in de loop van de eeuwen mee gebeurd is. Onderweg kwamen we heel veel mooie ˋplaatjesˋ tegen en vertelde Tom nog meer (aboriganal) verhalen. Verhalen over bushmedicins, hoe aboriganals gestraft worden als ze wat stelen (dan krijgen ze een speer door hun onderbeen, tussen het scheen en kuitbeen in, en worden de wonden verzorgd door de familie waarvan gestolen is voor nog meer geestelijk lijden), over een soort ˋboehmanˋdie verzonnen is om de kinderen te straffen voor hun daden (de kinderen werden dan zonder eten naar bed gestuurd, met spul in hun ogen wat heel erg brand, waardoor ze blind zijn voor 48 uur en heel veel pijn hebben, en hun werd dan wijsgemaakt dat als ze zich niet goed gedragen de ˋboehmanˋ hun wat erg aandeed) en een verhaal over hoe de aboriganals jagen (met een speer of het gif van een plant wat ze dan in het drinkwater deden en de kangoeroes gelijk dood aan gaan). Halverwege (na veel trappen op en af te hebben gelopen) hebben we even bij een waterpoel onderaan de Canyon gezeten om bij te komen. Op de rotsen daar zag je heel veel super kleine kikkertjes rond hupsen en vogeltjes die tegen de rotswanden aanplakten. Het was daar ook echt super stil!! Na even te hebben gezeten zijn we verder gelopen en onderweg kwamen we een stuk rots tegen wat van de Canyon was afgebroken. Hier kon je goed zien wat de oorspronkelijke kleur van de Canyon is, namelijk wit!! Door het vele ijzer wat in grond zit en verroest krijgt alles zijn herkenbare rood/bruine kleur.
Rond 11uur waren we weer allemaal beneden bij de bus en zijn we terug gereden naar de camping. Daar hebben we nog gelunchd voordat we weer een paar uur in de bus moesten doorbrengen naar de volgende campeerplaats bij Yulara. Vlak voor dat we daar waren hadden we een lekke band en zijn we gestopt zodat Tom de band kon wisselen. Wij konden ondertussen prachtige fotoˋs maken van de Uluru in de verte!! Het was echt bizar en onwerkelijk om daar de rots in het echt te zien, maar het was wel ontzettend gaaf!! Na het avond eten hebben we nog geprobeerd om de sunset te bekijken met de Uluru op de achtergrond. Helaas is dit door alle wolken niet gelukt... Door de voorspelde regen hebben we ook deze avond niet buiten kunnen slapen. Deze keer hebben we in de laundryroom gebivakeerd, maar dit keer wel in een swag!!

Fotoˋs dag 1 en 2